Næsten lydløse og uden sort røg – el-færgerne er ved at erobre danske farvande
Skrevet af Ib Salomon, formand for Dansk Naturfredningsforening Odder
En larmende motor og sort røg, der pulser op fra skorstenen. Glem det!
Fremtidens færger sejler på el, så de glider næsten lydløse gennem vandet og ofte vil de endda være lidt hurtigere end de konventionelle, dieseldrevne færger.
El-revolutionen er godt i gang. Siden 2018 har de to store færger, Aurora og Tycho Brahe, der forbinder Helsingør med Helsingborg været elektriske. En robot sørger for at lynoplade dem, når de er i havn.
I 2019 begyndte el-færgen Ellen at sejle mellem Fynshav på As og Søby på Ærø. Ruten er 40 km lang og klares nu på 50 minutter – tidligere tog det 60 minutter. Kunderne er meget tilfredse og færgen billigere i drift – og på CO2-kontoen spares der 2500 tons om året.
“Elektrificering af færgedrift ligger lige til højrebenet”, som en trafikforsker siger, og en analyse viser da også, at 30 ud af 42 danske indenrigsfærgeruter vil være mere profitable, hvis de sejler på el. Strøm er billigere end diesel, og der er langt mindre vedligeholdelse af en elmotor end et maskineri drevet af diesel.
Ruten Esbjerg-Fanø ventes allerede i år at gå over til el, og for nylig har Stena Line bebudet, at de senest i 2030 indsætter kæmpestore batteridrevne færger, Stena Line Elektra, på ruten Frederikshavn-Göteborg. De får plads til 1000 passagerer og får et vogndæk med hele 3000 meter kørebane.
Mellem Als og Fyn kæmper en gruppe på at få en bro. Men gruppen erkender også, at den har fået noget at tænke over efter en rapport fra det rådgivende ingeniørfirma COWI har påvist, at indkøb af nye el-færger til ruten Fynshav-Bøjden vil være en god investering – de vil have stor kapacitet og overfartstiden vil falde fra 50 minutter til bare 35 minutter, ligesom der kan blive langt flere afgange, faktisk en færge hvert 35. minut.
Sådan komme Stena Elektra færgerne til at se ud